Advertising

Kesan Buruk Jika Makan Buah Terlalu Banyak?

Kesan Buruk Jika Makan Buah Terlalu Banyak?

Buah-buahan merupakan salah satu jenis makanan yang selalu disyorkan oleh ahli kesihatan kerana manfaatnya yang dapat membantu memberi banyak manfaat serta menjaga fungsi dan kesihatan tubuh. Tetapi apakah benar pengambilan semua buah dalam jumlah yg banyak dapat memberikan manfaat kesihatan yang anda inginkan?

Masalah yang mungkin terjadi jika makan buah terlalu banyak

1. Kesan buruk gula dan karbohidrat

Gula tidak hanya dalam bentuk gula pasir yang anda kenal, buah juga ternyata merupakan sumber gula. Karbohidrat yang biasa kita ambil akan dipecah menjadi komponen yang lebih sederhana iaitu glukosa, dan kemudian digunakan oleh tubuh sebagai sumber tenaga. Pada buah, terdapat jenis gula yang disebut fruktosa. Fruktosa merupakan jenis gula yang khusus hanya terdapat pada buah. Setelah diambil, metabolisme fruktosa lalu akan terjadi di hati atau liver.

Salah satu masalah yang dapat terjadi ketika anda terlalu banyak mengambil gula adalah meningkatnya kadar gula dalam darah dan bersangkut paut pada diabetes. Biasanya jenis makanan yang disalahkan saat terjadi peningkatan gula darah adalah sumber karbohidrat seperti nasi putih dan produk olahan tepung (cake, roti, pasta). Meningkatnya kadar gula dalam darah dapat menyebabkan semakin banyaknya lemak yang disimpan dalam tubuh serta memberi kesan resistensi insulin dan lama kelamaan menyebabkqn pada diabetes tahap yg berbahaya.

Tetapi, tidak hanya makanan sumber karbohidrat sederhana saja yang dapat bekerja meningkatkan kadar gula dalam darah. Fruktosa yang terdapat dalam buah juga blh meningkatkan kadar gula anda. Ketika terlalu banyak gula dalam tubuh, hati atau liver akan mengubah kelebihan gula tersebut menjadi lemak. Lemak yang berasal dari gula berlebih ini secara khusus disimpan dalam bentuk trigliserida, salah satu jenis lemak dalam darah yang berbahaya. Trigliserida akan disimpan dalam sel lemak di seluruh tubuh anda. Terlalu banyak pengambilan gula juga dapat menyebabkan terbentuknya lemak perut, jenis lemak berbahaya yang dapat meningkatkan risiko anda menderita berbagai macam penyakit degeneratif di kemudian hari, termasuk di antaranya diabetes mellitus.

Meskipun sangat sedikit kemungkinannya anda menderita diabetes hanya disebabkan makan buah terlalu banyak, tetapi mengambil makanan sumber gula dan karbohidrat secara tidak berlebihan tentu dapat membantu menjaga kesihatan anda.

2. Gangguan pencernaan

Buah merupakan sumber serat yang baik, kebanyakan orang pasti setuju akan fakta tersebut. Tetapi terlalu banyak mengambil.buah juga dapat menyebabkan pencernaan anda menjadi bermasalah. Anda dapat mengalami kembung, merasa lelah, kejang perut, buang angin terus menerus.

3. Kekurangan zat gizi

Jika anda menganggap buah sebagai superfood lalu kemudian cenderung hanya mengambil buah saja sepanjang hari, maka anda berisiko kekurangan zat gizi lainnya. Salah satu anjuran dalam pedoman gizi seimbang yang dianjurkan oleh Kementerian Kesihatan adalah mengambil jenis makanan yang beragam. Dasar dari anjuran ini adalah kerana tidak ada satu jenis makanan yang dapat memenuhi seluruh keperluan gizi anda. Sebagai jenis makanan yang tergolong sumber karbohidrat, buah-buahan kurang mengandung asam lemak esensial serta asam amino yang diperlukan oleh tubuh. Jenis zat gizi esensial tersebut lebih banyak ditemukan pada daging, kacang, serta biji-bijian.

Buah juga cenderung kurang mengandung mineral tertentu seperti kalsium dan zat besi. Mengambil buah bersama dengan berbagai jenis makanan lain dapat membantu anda memenuhi keperluan zat gizi anda sehari-hari. Tetapi jika anda hanya menjalankan diet yang terdiri dari buah saja, maka bukan tidak mungkin anda mengalami defisiensi zat gizi yg lain.


Berapa banyak buah yang sebaiknya anda ambil dalam satu hari?

Pedoman gizi seimbang yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan menyarankan anda untuk mengambil satu buah pisang, atau satu buah epal. Usahakan untuk mengambil berbagai jenis buah, jangan terpaku hanya pada satu macam buah saja sahaja kerana semua berbeza jenis buahnya berbeza pula manfaat kesihatan yang dapat anda peroleh.


0 ulasan